Dag 1 reis Tanzania

23 februari 2019 - Monduli, Tanzania

Dag 1 en 2 reis Tanzania

We zijn ‘s-nachts om 05.30 vertrokken van Bemmel naar Schiphol. Eerst even gekeken of de marter-verjager zijn werk had gedaan, en dan “on the road”. Om 10 uur met KLM vertrokken vanaf Schiphol en na een goede vlucht zijn we om 21.00 geland op Kilimanjaro airport.

Daar begint het wachten: 1 uur op ons visum, vervolgens 1 uur voor de paspoortcontrole en toen nog 20 minuten voor de bank. Onze gids Isaac stond al op ons te wachten, “polle polle” is hier het motto: “rustig aan.... “. Vervolgens hebben we een rit van 2 uur door onherbergzaam gebied afgelegd naar onze eerste logde: de Amini Masai Lodge. We zijn zo door elkaar geschud dat een dure trilplaat in de sportschool er niks bij is. Hier komen we om 00.00 precies aan. Deze Lodge wordt gerund door de Masai, een authentieke volksstam van Tanzania. Zij leven zeer primitief en volgens de wetten van de natuur. Niks wordt hier verspild.  Na nog een groentesoep te hebben gegeten zijn we blij dat we naar ons bed kunnen.

Om 08.00 uur worden we gewekt met verse koffie in onze Lodge en voor het eerst kunnen we het mooie landschap overdag zien. We besluiten rustig aan te doen en gaan om 09.15 ontbijten. Na de vaste uitdaging met de tabletten (“Aggie wo zin mien tabletten😡), gaan we een wandeling maken met Isaac. Hij vertelt ons van alles over de natuur en de leefwijze van de Masai. Mama vraagt meteen naar het kerkhof (voor de niet-insiders, mijn mama heeft de rare gewoonte dat ze in vreemde landen altijd de kerkhoven wil bezoeken en wil weten hoe ze met de doden omgaan). Dat is een tegenvaller: de Masai doen niet aan kerkhoven. Vroeger lieten ze de lijken gewoon liggen voor de beesten maar dat mag van overheidswege niet meer. Nu worden ze weliswaar begraven; daar waar men het wil en daarna zo snel mogelijk vergeten. Geen graven dus.

Een ander dingetje is het aantal vrouwen dat een Masai man heeft. Hier is polygamie de normaalste zaak van de wereld. Stel je wat voor hier en....heb je genoeg koeien, dan heb je ook al snel 7 vrouwen en ongeveer 40 kinderen. Dat ze bij ons monogaam zijn, kan Isaac zich niks bij voorstellen en dat polygamie strafbaar is al helemaal niet. Bomen gebruiken ze voor medicijnen, tandenpoetsen en hutten bouwen. Van stukken autoband maken ze schoenen. Kortom niks wordt hier verspild. Hier hebben ze ze circulaire economie uitgevonden.

Vanmiddag hebben we lekker even rustig aan gedaan.

Vanavond zijn we getuige geweest van het authentieke speerwerpen van de Masai. Zo jaagden ze vroeger op wild. Alleen op leeuwen en dieren die gevaarlijk waren voor hun veestapel. Een houten blok aan een boom fungeerde als “leeuw”. Toen we de “leeuw” gespietst hadden, werden we getrakteerd op hun dans om te vieren dat we de leeuw gedood hadden. Daarna hebben we MTV gekeken........Masai TV: het kampvuur. Er was een vuur gemaakt waar spiesen vlees in stonden. Dat was een geit die ze ‘s-middags gekeeld hadden. Was lekker vlees. Nu zijn we op de kamer en gaan redelijk vroeg naar bed.

DA816A98-4CF5-4AB3-B566-786D3AA2491BCB79DF13-567D-49A8-B72F-9072C21DC7BCC4AC53E5-2131-42A5-B21D-1EFAFA5A4116

47387146-2860-41D1-818F-AD627A1554407BDA4902-05AA-4DEE-ADAD-050E6AD1C747754B654D-E4CD-46C2-A9E9-42BDF6CD28B443FAB2B5-763F-466A-8CF0-62F5B298E0372B71E408-AEA4-4B3E-A4D0-356C022B1E55

1. Monique en Minggoes:
    23 februari 2019
    Mooi om zo kennis te mogen maken met de inheemse bevolking de Masai.
    We kunnen nog veel leren van hun om niks te verspillen!
    Groetjes
  2. Jose:
    23 februari 2019
    Lieve Rene, Aggie en Detje...geniet ervaar en heb veul plezier!!
    Knuffels uut Bemmel
  3. Annie en Bert:
    23 februari 2019
    Hallo lieverds,we vinden het leuk jullie zo te volgen.
    Geniet lekker,!!!
    Groetjes uit hongen.
  4. Kees:
    24 februari 2019
    gaaf begin, van zeker weer een prachtige ontdekkingstocht !!!!
  5. Trees en Marieke:
    Hallo alledrie,

Wat fijn te horen dat de reis goed begonnen is. De masai zijn mooie mannen . Ik kan me voorstellen dat er veel vrouwen op een man vallen. Jammer dat Aggie niet aan haar verlangen kan voldoen om over een kerkhof te dwalen. Doen we nog wel eens in Kerkrade( als we het graf gaan poetsen) en Spaubeek. In Spaubeek liggen nu al heel wat mensen die ik goed gekend heb. Alhoewel dat ook aan het afnemen is vanwege de vele crematies. Dan ben je al gauw vergeten omdat nergens je naam nog vermeld staat.
    Hier is alles goed. Vrijdagavond lekker gaan eten in de Hof en zaterdag naar de musical The Addams Family geweest. Was echt een musical voor Aggie. Speelde zich vooral op een kerkhof af.
    Het was een heel aardige musical. De hoofdrolspelers waren J. Kraaykamp jr. ,Pia douwes en John van Eerdt.
    Morgen begint weer een nieuwe dag en ga ik eens kijken of alles bij jullie nog in orde is. Mia Versteegden wil een afspraak maken om koffie te komen drinken op 12 of 12 maart. ze laat het doorgaan op de dag dat de meeste mensen kunnen. dan weet je dat alvast.
    Vanmiddag gaan we even naar Tru die weer waspoeder moest hebben van de Makro. Volgens mee doucht ze zich daar ook mee. Zoveel heeft ze nodig .
    Tot wederhoren en geniet
    Trees
  6. Odette:
    24 februari 2019
    Ziet er geweldig uit. Mooie kamer om te slapen. Masai mannen aan de deur geklopt of aanzoek ontvangen?
    In Bemmel alles onder controle voorzover dat met een puberende dochter mogelijk is.
    Have fun
  7. Odette:
    26 februari 2019
    Nee shaggie geen Masai mannen aan de deur. Ik heb Mn waakhond bij....opa!,
  8. Marieke Callaars:
    26 februari 2019
    Helemaal geen rare gewoonte om een kerkhof te willen bezoeken hoor Aggie...Ik ben er ook "dol" op! Jammer dat de Masai de mensen niet echt een mooi graf geven.
    Laat de waakhond maar goed op je passen...We willen natuurlijk wel dat je terug komt, en niet aan een of andere Masai man blijft hangen...